Medlemsinformation

Andrahandsupplåtelse

Upplåtelse i andra hand kräver styrelsens samtycke. Begäran om samtycke ska vara skriftlig och innehålla skäl för begäran, tidsperiod och vem som ska få hyra lägenheten. Hyresgästen har ingen rätt till besittningsskydd.

Ansvarsfördelning mellan förening och enskild medlem

I stort kan man säga att föreningen/styrelsen svarar för det yttre underhållet av husen, medan de enskilda medlemmarna svarar för skötseln och underhållet av det inre av lägenheten. Medlem ansvarar även för att hålla uteplats och skötselområde i gott skick.

Ekonomisk förvaltare

Föreningens ekonomiska förvaltare är SBC.

Kundtjänst: 0771-722 722

kundtjanst@sbc.se

www.sbc.se

SBC
Box 226
85104 Sundsvall
 
Försäljning och flytt

Vid en försäljning av din bostadsrätt vill styrelsen ha in följande information:

  • Kopia av överlåtelseavtal
  • Ansökan om in- och utträde ur föreningen
  • Ny adress till dig som säljer

Andra viktiga punkter vid försäljning.

  • Avregistrera dina tjänster hos Telia genom att ringa till 90200 eller genom att logga in på mina sidor på www.telia.se och chatta med supporten. Detta för att nya ägarna ska kunna aktivera sig.
  • Överlåtelseavtal för V/A till Haninge Kommun.

I samband med försäljning har föreningen rätt att ta ut överlåtelseavgift och pantsättningsavgift efter beslut av styrelsen. Avgifterna framgår i bostadsrättsföreningens stadgar.

Hemförsäkring

Du som medlem ska ha en hemförsäkring tecknad från inflyttningsdagen för att få tillträde till din bostad.

Alla medlemmar måste också ha ett bostadsrättstillägg till sin hemförsäkring. Detta bostadsrättstillägg har föreningen valt att teckna kollektivit för samtliga lägenheter och ingår där med i föreningens fastighetsförsäkring.

Medlemsinformation

En av styrelsens uppgifter är att förmedla den information som berör alla medlemmar. Detta sker brevledes och/eller via e-post, vid medlemsmöten och stämmor samt via facebook.

Månadsavgifter

Du ska betala avgiften i förskott sista vardagen varje månad. Styrelsen beslutar om storleken på avgifterna till föreningen för varje år. Besked om eventuell avgiftshöjning lämnas i regel i december varje år inför det kommande året. Avierna med avgifterna delas ut kvartalsvis.

Pantsättning

När man tar lån med bostaden som säkerhet så pantsätts bostaden. Banken skickar pantsättningen till föreningen för godkännande från styrelsen.

Säkerhet

Alla medlemmar uppmanas att uppmärksamma situationer, som kan medföra risk för föreningen eller hushållen. Kalla på hjälp vid misstänkt skadegörelse, inbrott eller liknande händelse.

Vid semester eller annan längre frånvaro, be gärna någon granne att tömma brevlådan eller på annat sätt se till att lägenheten ser bebodd ut.

Vattenkostnad

Alla lägenheter har en undermätare för sin vattenförbrukning. Faktureringen sker individuellt och sköts av Haninge Kommun. Vattenmätarna i lägenheten ska läsas av minst en gång per år och skickat in till kommunen.

Avfall/Återvinning

Vi använder oss av SRV Återvinning AB. Det finns en mängd olika sopkärl att välja på.
http://www.srvatervinning.se/